Gratis app geeft per politieke partij inzicht in extra hypotheeklast

Hypotheekstemwijzer zet standpunten om in concrete berekeningen

30 AUGUSTUS 2012, NIEUWEGEIN
Samenvatting
Hypotheekplatform HYPi.nl lanceert de Hypotheekstemwijzer, een app waarmee consumenten per politieke partij kunnen uitrekenen wat de verschillende standpunten ten aanzien van de hypotheekrenteaftrek voor hen betekenen. De app is tot stand gekomen in samenwerking met de Nationale Hypotheekbond en Brunel.

De verkiezingsprogramma’s met betrekking tot de woning- en hypotheekmarkt lopen per politieke partij sterk uiteen. Wat dit nu concreet voor de consument betekent is veelal niet duidelijk. Om die reden ontwikkelde HYPi.nl een gratis app voor iPhone en iPad waarmee (aankomende) huizenbezitters in een oogopslag zien wat hun stem vanaf 2013 per politieke partij voor gevolgen heeft voor de stijgende maandlasten. Antoinette Wessels, initiatiefnemer van HYPi.nl: “Met de Hypotheekstemwijzer maken wij datgene concreet wat politieke partijen verzuimen. De discussie omtrent de hypotheekrenteaftrek gaat iedere huizenbezitter aan. Daarom moet het ook voor iedereen snel inzichtelijk zijn wat de verschillende partijprogramma’s betekenen voor de portemonnee.” De app maakt berekeningen voor de tien grootste partijen.

Hoe werkt de app?
Huizenbezitters die willen weten wat hun extra netto maandlast is die zij vanaf 2013 voor hun kiezen krijgen, dienen een aantal gegevens in te voeren. Hierbij gaat het om inkomen, hypotheeksom, rente, leeftijd en waarde van de woning. De app vertaalt deze gegevens vervolgens per partij in concrete cijfermatige uitkomsten. De Nationale Hypotheekbond maakte de berekeningen na grondige analyse van de partijprogramma’s op de hypotheekonderdelen.

Onduidelijkheid wegnemen
De Hypotheekstemwijzer maakt partijmaatregelen van de tien grootste partijen tastbaar voor de consument. Iets waar de meerderheid van de partijen volgens Wessels niet in slaagt. “Het consumentenvertrouwen in Nederland ligt op een historisch dieptepunt. Politici moeten duidelijker zijn over de maatregelen die ze nemen om het economisch tij te keren. Vakinhoudelijke kennis ontbreekt echter vaak waardoor woningmarktoplossingen niet helder zijn voor starters en huizenbezitters.” Wessels concludeert dat alleen volstrekte duidelijkheid consumenten helpt een weloverwogen keuze te maken tijdens de verkiezingen op 12 september.

De Hypotheekstemwijzer is gratis verkrijgbaar in de App Store van Apple.

Ook is de rekentool toegankelijk via www.hypotheekstemwijzer.nl. Bovendien zijn hier de hypotheekoplossingen uit de verkiezingsprogramma’s van alle partijen terug te vinden. De website biedt consumenten en politici tevens de gelegenheid commentaar te geven op de berekeningen en partijprogramma’s.

Citaten
"“De effecten van de stilstand op de woningmarkt hebben directe invloed op de persoonlijke situatie van woningbezitters en belemmeren het economisch herstel. Structurele oplossingen en uitwerkingen zijn daarom hard nodig. De kiezer kan hierbij het verschil maken.”" Antoinette Wessels, initiatiefnemer HYPi.nl
Over HYPi.nl

HYPi.nl realiseert op een verantwoorde manier besparingen op de hypotheekmaandlasten door advies, administratie en onderhoud optimaal op elkaar af te stemmen. HYPi.nl maakt gebruik van de systemen van de Nationale Hypotheekbond en is daarmee in staat om 24/7 de productvoorwaarden van alle hypotheken en verzekeringen te vergelijken met de hypotheekdossiers van haar klanten. Zodoende is het platform in staat besparingen te realiseren gedurende de volledige looptijd van de hypotheek.